Let op: onze privacyverklaring is aangepast. Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring
Vragen over de uitvaartpolis
Hier vindt u de belangrijkste informatie over de verschillende uitvaartpolissen en informatie over de manier waarop u uw persoonlijke gegevens kunt wijzigen. Op deze pagina krijgt u antwoord op uw vragen over uw uitvaartpolis. Staat het antwoord er niet bij of wilt u een formulier aanvragen? Dan kunt u dit doen via ons contactformulier.
Wilt u de polis van uw kind overdragen aan hem of haar? Of wilt u om een andere reden de verzekeringnemer wijzigen? Vraag dan een formulier aan via ons contactformulier via de link op deze pagina. Als de Klantenservice het ingevulde formulier heeft ontvangen, sturen ze via de post een overdrachtsformulier naar de huidige verzekeringnemer. Deze vult het formulier vervolgens in en geeft aan wie de nieuwe verzekeringnemer wordt.
Wilt u van ons de polisvoorwaarden toegestuurd krijgen? Vul dan het contactformulier in. Noteer hierbij uw polisnummer, zodat we u snel kunnen helpen. Als de Klantenservice het formulier heeft ontvangen, sturen ze u via e-mail of per post de polisvoorwaarden.
Het kan ieder gebeuren, na een verhuizing bijvoorbeeld: de uitvaartpolis is zoek. Is dit het geval, neem dan contact op met de Klantenservice (053) 488 11 22. Als het om een polis gaat, die afgesloten is bij Ardanta, dan kunnen zij u een nieuwe polis opsturen. Gaat het om een polis die in het verleden is afgesloten bij een andere maatschappij? Dan gaat de Klantenservice uitzoeken of er nog gegevens van de polis bekend zijn. Als dit niet zo is, dan neemt de Klantenservice vervolgens contact met u op.
Bij Ardanta kunt u op ieder moment uw uitvaartverzekering opzeggen. U hoeft dan geen premie meer te betalen, omdat Ardanta de verzekering ‘premievrij’ maakt. Van het totaalbedrag dat u inmiddels bij elkaar heeft betaalt, halen we vervolgens de gemaakte kosten voor het premievrij maken af. Door het stopzetten van de verzekering verliest u dus een deel van de betaalde premie. Het stoppen van uw uitvaartverzekering heeft enkele gevolgen: - Het kan zijn dat het huidige bedrag niet voldoende is om alle uitvaartkosten in de toekomst te betalen. - Wilt u overstappen naar een andere verzekeraar? Vraag dan voordat u bij ons de verzekering opzegt, of de nieuwe verzekeraar u wel accepteert. - Een verzekering opzeggen is niet altijd de voordeligste oplossing. Verdiep u vooraf goed in de financiële gevolgen. U kunt uw verzekering schriftelijk opzeggen. Stuur een brief naar Ardanta, De Ruyterlaan 8, 7511 JH Enschede of ga naar ons contactformulier.
In uw polisvoorwaarden staat of u uw verzekering wel of niet kunt afkopen. Bedenk voordat u uw verzekering wilt afkopen, of dit wel echt de beste oplossing is. Nu en in de toekomst. Graag kijken we met u mee naar de beste oplossing. En dat is echt niet altijd het afkopen van de uitvaartverzekering. Wanneer u gaat emigreren, mag u uw uitvaartverzekering altijd afkopen. Hiervoor moet u wel een kopie van de inschrijving in uw nieuwe woonplaats sturen. Plus een uitschrijving uit uw oude woonplaats. Als Ardanta die stukken heeft ontvangen, wordt de verzekering afgekocht. Overigens hoeft u bij emigratie de verzekering niet per se af te kopen, u kunt hem ook laten doorlopen.
Staat er in uw polis dat uw uitvaartverzekering afkoopbaar is? Dan bepaalt Ardanta de afkoopwaarde. We kijken daarbij naar de premie die u heeft betaald, of nog steeds betaalt. Die premie is opgebouwd uit: Kosten Kosten voor het beheer, afsluiten en uitkeren van de polis. Deze kosten zijn volledig gedekt, als u alle premies heeft betaald. Risicopremie Wordt gereserveerd voor de polissen die worden uitgekeerd wanneer mensen overlijden voordat ze alle premies hebben betaald. Spaarpremie Dit deel wordt opzij gelegd voor de uitkering bij uw overlijden. De afkoopwaarde is het totaal aan opgebouwde spaarpremie inclusief de opgebouwde rente tot nu toe. Betaalt u nog premie? Dan worden de kosten en de risicopremie hierop in mindering gebracht.
Uw nieuwe partner of kinderen meeverzekeren? Dat kan. Neem contact op met Ardanta om uw partner ook mee te laten verzekeren met uw uitvaartverzekering. Uw partner krijgt dan wel een eigen polis. Als u een nieuwe polis afsluit bij Ardanta, dan zijn kinderen tot 18 jaar automatisch meeverzekerd. Heeft u al een uitvaartverzekering? In de polisvoorwaarden kunt u nalezen of uw kinderen wel of niet kunt meeverzekeren. Ook ongeboren kinderen zijn overigens meeverzekerd. U of de andere ouder moet dan wel zelf de verzekering hebben afgesloten.
Bij Ardanta kunt u ook een uitvaartverzekering afsluiten als u nu al weet dat u in het buitenland begraven wilt worden. Sluit dan een geldverzekering bij ons af. Er wordt dan een geldbedrag uitgekeerd, dat u onder meer kunt besteden aan transportkosten en een vliegticket voor de begeleider. Het bedrag dat u verzekerd hangt af van het land waar u begraven wilt worden. Neem voor al uw praktische vragen over een uitvaart in het buitenland contact op met de Klantenservice van Ardanta: 8.00 tot 17.30 via (053) 488 11 22. U kunt ook contact met ons opnemen via ons contactformulier. Gaat u verhuizen naar het buitenland? Dan kunt u uw polis gewoon laten doorlopen. Neem voor details contact op met de Klantenservice van Ardanta.
Alle kosten stijgen ieder jaar weer. De kosten voor levensonderhoud. En dus ook de kosten voor de uitvaart. Via indexatie verhoogt Ardanta ieder jaar de waarde van uw verzekering. En hierdoor stijgt uw premie ook ieder jaar iets. Ardanta bepaalt het percentage van de stijging op basis van het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek. U kunt er voor kiezen om uw verzekering niet meer te laten indexeren. Dat kan er we voor zorgen dat het verzekerde bedrag uiteindelijk niet voldoende is om de uitvaart te betalen.
Als uw verzekering een winstdeling heeft, dan krijgt u van ons een winstdelingsbrief. Hierin staat de waarde van uw verzekering. Als de waarde van uw verzekering meer dan € 5.000 is, dan krijgt u ieder jaar een winstdelingsbrief. Is de waarde lager? Dan ontvangt u elke vijf jaar een brief van ons. Voor meer informatie over de winstdeling gaat u naar https://ardanta.nl/winstbrief.
Verhuisd? Uw polis aanpassen? Uw betalingstermijn veranderen? Uw persoonlijke gegevens of uw polisgegevens wijzigt u eenvoudig via mijn.ardanta.nl. Nog geen inlogcode? Vraag die dan aan op mijn.ardanta.nl. U kunt uw wijzigingen natuurlijk ook aan uw verzekeringsadviseur of aan ons doorgeven. Vul dan het contactformulier volledig in.
Heeft u nog andere vragen over uw uitvaartpolis? Neem dan contact op uw adviseur of met de Klantenservice van Ardanta. Zij helpen u met al uw praktische vragen. De Klantenservice is op werkdagen te bereiken van 8.00 tot 17.30 via (053) 488 11 22. U kunt ook contact met ons opnemen via het contactformulier.