Vragen over premiebetaling
Er zijn verschillende manieren om uw maandelijkse of jaarlijkse premie te betalen: via automatische incasso bijvoorbeeld. Of zelf het bedrag iedere maand overmaken. Op deze pagina krijgt u antwoord op uw betalingsvragen. Staat het antwoord er niet bij of wilt u een formulier aanvragen? Dan kunt u dit doen via ons contactformulier.
Meest gestelde vragen over premiebetaling
-
Ik heb een vraag over een afgeschreven bedrag.
Op Mijn Ardanta vindt u informatie over uw premiebetalingen. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen. Ons telefoonnummer is (053) 488 11 22.
-
Ik heb een betalingsachterstand. Hoe kan ik deze betalen?
U kunt de achterstand overmaken op rekeningnummer NL86ABNA0936430222 o.v.v. uw contractnummer. Ook kunt u de achterstand betalen via IDeal op Mijn Ardanta.
Heeft u vragen over uw achterstand of wilt u een betalingsregeling treffen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op. Ons telefoonnummer is (053) 488 11 22.Grip op geldzaken
Heeft u geldzorgen of moeite om de rekeningen te betalen? Geldfit helpt u om grip op uw geldzaken te krijgen. Hier vindt u informatie en kunt u terecht voor passend advies en hulp. Geldfit is onafhankelijk en anoniem. -
Ik heb te veel premie betaald. Hoe krijg ik dit bedrag terug?
Heeft u te veel premie betaald? Dan krijgt u dit natuurlijk van ons terug. Dit kunt u eenvoudig zelf doen, door uw automatische incasso terug te laten storten, oftewel storneren. Dat kunt u zelf doen binnen 56 dagen. Als u dit vergeet, dan storten wij het teveel betaalde bedrag automatisch terug. Heeft u zelf een bedrag overgemaakt aan Ardanta (niet via een automatische incasso), neem dan contact op met de Klantenservice via telefoonnummer (053) 488 11 22. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur te bereiken. Zij regelen dan dat u het te veel betaalde bedrag terugkrijgt.
-
Wat gebeurt er als ik een betalingsachterstand heb?
Als u een betalingsachterstand bij Ardanta heeft, dan ontvangt u drie keer een herinnering van ons. Als u langer dan drie maanden niet heeft betaald, dan maakt Ardanta de polis premievrij of de polis wordt stopgezet.
Het is mogelijk om de stopzetting ongedaan te maken, en uw polis weer te activeren. Dat kan altijd binnen een half jaar na de datum van stopzetting. Als u de verzekering weer wilt activeren tussen een half jaar en een jaar, na datum van stopzetting, dan moet u opnieuw gezondheidsvragen beantwoorden. Het herstel van de verzekeringen is alleen mogelijk als de volledige premieachterstand is betaald.Het kan gebeuren dat u een herinnering ontvangt, terwijl u uw premie al wel heeft betaald. Dat komt omdat er een paar dagen zitten tussen uw betaling en de verwerking door onze administratie. Als u al wel heeft betaald, beschouw deze dan als niet verzonden.
Tip: herinneringen voorkomen? Gebruik dan de automatische incasso. Dan betaalt u iedere maand op tijd.
-
Wat is het rekeningnummer van Ardanta? Dan kan ik de premie overmaken.
Het betalen van uw premie, of het betalen van openstaande premies, kunt u doen via rekeningnummer NL 86 ABNA 0936430222, ten name van Ardanta, onder vermelding van uw contractnummer. U kunt uw premie ook via IDeal op Mijn Ardanta overmaken.
-
Ik betaalde altijd met een acceptgiro, maar deze manier van betalen verdwijnt. Hoe kan ik nu betalen?
In 2023 verdwijnt de acceptgiro, omdat deze betaalservice dan niet meer wordt ondersteund in Nederland. Omdat wij willen voorkomen dat er problemen ontstaan bij het betalen van de premie wordt ons systeem daarop aangepast. Daarom ontvangen onze klanten een rekening in plaats van een acceptgiro. We kunnen ons voorstellen dat u hieraan moet wennen. Wilt u de premie liever op een andere manier betalen? Dan kunt u een keuze maken uit de volgende betaalmogelijkheden en het regelen op Mijn Ardanta.
Betalen via iDEAL
U kunt uw periodieke premie betalen via iDEAL. Om u een iDEAL link te kunnen sturen, hebben wij uw mailadres nodig.
Automatische betaling wanneer u dat wilt
Wilt u uw volgende premie automatisch betalen? Dat kan door opgave van uw rekeningnummer. U kiest dan zelf op welke dag in de maand uw premie wordt afgeschreven.
Als u hulp nodig heeft om te bepalen welke betaalmethode het beste bij u past, neemt u dan contact met ons op. Als u een keuze heeft gemaakt, kunt u de wijziging doorgeven op Mijn Ardanta of een mail sturen naar ardanta.klantenservice.incasso@asr.nl onder vermelding van uw contractnummer. -
Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen. Hoe kan ik dat doen?
U kunt uw rekeningnummer wijzigen via Mijn Ardanta. Ook kunt u uw rekeningnummer wijzigen via telefoonnummer (053) 488 11 22. Wij helpen u graag verder van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur.
-
Ik wil de betalingstermijn van mijn polis wijzigen. Kan dat?
Wilt u de betalingstermijn van uw polis wijzigen van bijvoorbeeld maandelijks naar jaarlijks? Dat regelt u heel eenvoudig via Mijn Ardanta. U kunt ook de betaaltermijn telefonisch wijzigen via (053) 488 11 22. Wij zijn van maandag t/m vrijdag te bereiken van 8.30 tot 17.30 uur. Of neem contact op via ons contactformulier.
U kunt bij Ardanta maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betalen.
Let wel: Als u per kwartaal, halfjaar of jaarlijks uw premie betaalt, dan krijgt u een zogenaamde termijnkorting. Deze korting vervalt als u maandelijks gaat betalen. Wilt u weten wat uw nieuwe premie wordt? Neemt u dan contact met ons op. -
Ik wil de premie op een andere dag betalen. Kan dat?
U kunt zelf bij Ardanta aangeven op welke dag uw premie moet worden afgeschreven. Dat regelt u eenvoudig via Mijn Ardanta. Of u kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met onze Klantenservice. Wij zijn van maandag t/m vrijdag te bereiken van 8.30 tot 17.30 op telefoonnummer (053) 488 11 22. Of neem contact op via ons contactformulier.
-
Ik wil graag via een automatische incasso betalen. Hoe kan ik dit doen?
U kunt via Mijn Ardanta of het contactformulier aan ons doorgeven dat u met een automatische incasso uw premie wilt betalen.
Ook kunt u uw machtiging voor een automatische incasso telefonisch aan ons doorgeven via telefoonnummer (053) 488 11 22. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur telefonisch te bereiken. -
Ik wil de betaalmethode wijzigen. Hoe kan ik dit doen?
Dat regelt u heel eenvoudig via Mijn Ardanta.
U kunt de betaalmethode ook telefonisch wijzigen via (053) 488 11 22. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur telefonisch te bereiken. Of neem contact op via ons contactformulier.