Ga naar de hoofdinhoud

Uitkering

Na overlijden keren we het verzekerde bedrag uit aan de nabestaanden of aan een uitvaartverzorger. Aan wie we uitkeren, kun je terugvinden in de polisvoorwaarden. Meld eerst het overlijden bij ons, dan ontvang je een e-mail waarmee je de uitkering aan kan vragen. We zorgen er daarna voor dat je binnen tien werkdagen het geld op je bankrekening hebt staan.

Uitkering aan uitvaartverzorger

Je kunt ervoor kiezen om na overlijden de verzekering uit te betalen aan een uitvaartverzorger. Hier kun je bijvoorbeeld voor kiezen als je niet aan een familielid wil laten uitbetalen. Wil je later alsnog de betaling naar een partner, familielid of vriend laten gaan dan kan dat. Je kan dit aanpassen in je a.s.r. account of via je adviseur.
Als de kosten van de uitvaart lager zijn dan het verzekerde bedrag dan ontvangt de erfgename het overgebleven bedrag.

Uitkering aan nabestaanden

Het is ook mogelijk om de verzekering aan nabestaanden uit te betalen. Het bedrag kan worden betaald aan een nabestaande of aan een zelf gekozen persoon. Je kunt bij het afsluiten van de verzekering aangeven wie deze persoon is, dit wordt aan de polisvoorwaarden toegevoegd. Het volledig verzekerde bedrag wordt na overlijden op de bankrekening van de nabestaande gestort. Als de uitvaart minder kost dan het verzekerde bedrag dan kunnen nabestaanden het overgebleven bedrag vrij besteden.

Ben je niet de partner van de overleden persoon en wordt het bedrag niet op de ervenrekening gestort? Dan moet je bij bedragen hoger dan € 2.658 een verklaring van erfrecht opsturen. Door de verklaring van erfrecht weten wij zeker dat je recht hebt op het uit te keren bedrag. Een notaris kan deze verklaring opmaken. Wij vragen ook altijd om een kopie van het legitimatiebewijs van de persoon aan wie wij het bedrag betalen.

Heb ik recht op een uitkering?

Als nabestaande is het niet altijd duidelijk of je recht hebt op een uitkering. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet weet of en bij welke verzekeraar een uitvaartverzekering is afgesloten. Via de zoekservice van het Verbond van Verzekeraars kun je laten uitzoeken of de overleden persoon een uitvaartverzekering heeft en bij welke verzekeraar. De nabestaandedesk laat vervolgens weten of er een polis is gevonden. Het uitzoeken van deze informatie is kosteloos. Het kan twee tot drie maanden duren voor je antwoord hebt.

Veelgestelde vragen over uitkering
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }