Ga naar de hoofdinhoud

Een overlijden melden

Na het overlijden van een dierbare is het belangrijk om zo snel mogelijk een overlijden te melden bij verschillende personen en organisaties.

  • Meld eerst het overlijden bij de huisarts van jouw dierbare. In het weekend kun je de huisartsenpost bellen.
  • Meld daarna het overlijden bij de gemeente waarin jouw dierbare is overleden. Dit kan een uitvaartverzorger ook voor je doen. Dit kan via de website van de gemeente, telefonisch of op het gemeentehuis. Daarna ontvang je van de gemeente de akte van overlijden.
  • Meld het overlijden ook bij a.s.r. Dit kan je doen via het online formulier of door telefonisch contact op te nemen met a.s.r. meldpunt uitvaartzorg (0800) 33 33 000. In het buitenland kun je bellen naar 0031 53 4 34 34 34. Het meldpunt is dag en nacht bereikbaar. Een uitvaartverzorger kan het overlijden ook voor je melden.

Overlijden melden door uitvaartverzorger

Ben je een uitvaartverzorger en wil je een overlijden melden van iemand met een uitvaartverzekering van a.s.r.? Je kan een overlijden alleen via het online formulier melden. Op werkdagen ontvang je binnen twee uur de informatie die je nodig hebt.

Overlijden melden door nabestaanden
Nog geen uitvaartverzorger ingeschakeld

Als je nog geen uitvaartverzorger hebt kun je een overlijden melden bij meldpunt Uitvaartzorg. Meldpunt uitvaartzorg is dag en nacht te bereiken op (0800) 33 33 000. Je kan een overlijden ook melden door het invullen van het overlijden melden formulier.

Als er in de polisvoorwaarden staat dat vrije keuze van uitvaarverzorger mogelijk is maar je weet niet welke uitvaartverzorger je het beste kunt kiezen, dan kan a.s.r. helpen bij het vinden van een geschikte uitvaartverzorger in de buurt.

Als er in de polisvoorwaarden staat dat er geen vrije keuze van uitvaartverzorger mogelijk is dan regelt a.s.r. een uitvaartverzorger voor je. De uitvaartverzorger neemt contact met je op en regelt de uitvaart. Het uitzoeken van een uitvaartverzorger doen we met respect voor de persoonlijke wensen van de overleden persoon. Daarnaast houden we ook rekening met de gevoelens van nabestaanden.

Er is al een uitvaartverzorger ingeschakeld

Heb je al een uitvaartverzorger gekozen? Vul dan dit formulier in om het overlijden te melden. Als de gegevens door ons gecontroleerd zijn ontvang je een e-mail waarmee je de uitkering van de verzekering(en) kunt aanvragen. Je kunt ook een overlijden melden door te bellen met meldpunt uitvaartzorg (0800) 33 33 000. Het meldpunt is dag en nacht bereikbaar.

Overlijden melden vanuit het buitenland

Voor het melden van het overlijden van een familielid of vriend in het buitenland kun je contact opnemen met: 0031 53 4 34 34 34. Ook dit nummer is dag en nacht te bereiken.

Veelgestelde vragen over overlijden melden
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }