Ga naar de hoofdinhoud

Zo werkt een onafhankelijk adviseur

Samen met jouw onafhankelijk adviseur maak je afspraken over de kosten van zijn advies en diensten. Bij eenvoudige schadeverzekeringen kan je hem betalen via de premie. Bij meer ingewikkelde producten betaal je jouw adviseur altijd rechtstreeks voor zijn diensten.

Advies- en bemiddelingskosten voor eenvoudige producten

Sluit je een eenvoudig product zoals een auto- of inboedelverzekering bij een adviseur? Dan kun je op twee manieren betalen voor zijn diensten. Direct of indirect: 

  • Kies je voor directe betaling? Dan betaal jij de adviseur voor zijn advies en bemiddeling. Daarnaast betaal je apart de maandelijkse premie voor je schadeverzekering.
  • Kies je voor indirecte betaling? Dan betaal je een iets hogere premie. Wij betalen dan jouw adviseur voor zijn geleverde diensten aan jou. Kies je voor deze manier van betalen? Dan mag je jouw adviseur altijd vragen hoeveel hij van ons krijgt.

Advies- en bemiddelingskosten voor complexe en impactvolle producten

Sluit je een ingewikkeld financieel product af, zoals een hypotheek, overlijdensrisicoverzekering of beleggingsproduct? Dan betaal jij jouw adviseur altijd rechtstreeks voor het advies en bemiddeling. Vóór het provisieverbod was dit vaak anders. Sloot je vóór 2013 zo’n ingewikkeld product af? Dan betaalde je meestal de advieskosten nog via jouw premie of inleg.  

Bij deze producten van a.s.r. betaal je jouw adviseur rechtstreeks voor zijn advies en bemiddelingskosten:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Inkomensverzekeringen voor je personeel
  • Extra Pensioen Uitkering
  • Lijfrente spaarrekening
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Uitvaartverzekering
  • Hypotheek
  • Pensioen

 

Je betaalt niet voor onze beheer- en aanvraagfouten

Als wij bij a.s.r. een fout maken waardoor jouw adviseur veel extra werk heeft, dan kan jouw adviseur ‘herstelkosten’ bij jou in rekening brengen. Deze herstelkosten kun je natuurlijk bij ons declareren. We betalen deze kosten als ze vallen onder de herstelkostenregeling die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars.

Zo werkt de herstelkostenregeling

De herstelkostenregeling geldt voor alle producten die vallen onder het provisieverbod, de zogenaamde ‘impactvolle producten’. Dat zijn hypotheken, levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen, pensioenen, betalingsbeschermers, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en sommige bankspaarproducten die je vanaf 2013 bij ons hebt afgesloten.

Een adviseur met volmacht kan extra maatwerk bieden

Wij hebben aan een aantal professionele bedrijven een ‘volmacht’ verleend. Dit betekent dat deze bedrijven zelfstandig verzekeringen mogen afsluiten, administreren, premie incasseren en de schade mogen behandelen. Het enige dat zij niet doen is het risico dragen. Dat blijven wij doen. Een volmacht bedrijf heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) nodig en is onafhankelijk.

Het volmachtbedrijf is altijd je eerste aanspreekpunt

Er zijn ruim 100 adviseurskantoren (pdf) met een a.s.r. volmacht. Wij hebben voornamelijk volmachten verleend voor:

  • schadeverzekeringen voor particulieren
  • schadeverzekeringen voor (kleinere) bedrijven
  • inkomensverzekeringen, vooral verzuimverzekeringen

Alle adviseurs die met ons werken hebben een Wft-vergunning
  • Wij controleren geregeld of de adviseurs met wie wij samenwerken de benodigde vergunningen hebben. Want iedereen die wil werken als financieel adviseur in Nederland moet een Wft-vergunning hebben.
  • De Autoriteit Financiële Markten (AFM) verleent die vergunning alleen als de adviseur  voldoet aan de eisen van de Wet financieel toezicht (Wft).
  • Voor elk deelgebied zoals sparen, kredieten, hypotheken, beleggen, levensverzekeringen en schadeverzekeringen is een aparte vergunning nodig. Dit is de zogenaamde ‘deelvergunning’.
Heeft jouw adviseur geen vergunning?

Heeft jouw adviseur geen deelvergunning? Dan mag jouw adviseur jou niet (meer) adviseren en bemiddelen op dat deelgebied. Hij mag zelfs de producten die hij ooit met die deelvergunning voor jou heeft afgesloten niet meer beheren. Als klant kun je dan niet meer terecht bij een adviseur van wie de vergunning is ingetrokken. Er zijn dan verschillende mogelijkheden:

  • Wij brengen jouw polissen en andere overeenkomsten zo snel mogelijk onder bij een andere adviseur die wel over een vergunning heeft. Zodra wij een andere adviseur voor je hebben, vragen wij deze adviseur dat aan jou te laten weten.
  • Het is ook mogelijk dat jouw adviseur zijn portefeuille verkoopt en overdraagt aan een adviseur die wel over de vergunning beschikt. Wij vragen deze adviseur jou hierover te informeren.
  • Slaagt de adviseur er niet in zijn portefeuille te verkopen? Dan nemen wij zijn portefeuille (tijdelijk) over. Wij gaan dan op zoek naar een andere adviseur die wel beschikt over de deelvergunning.
  • Je kunt ook zelf beslissen welke adviseur  jouw belangen mag behartigen. Met deze adviseur moeten dan wel al een samenwerking hebben. Kies daarom via zoek een adviseur jouw nieuwe adviseur. Je kunt vervolgens vragen om je polissen en andere overeenkomsten met a.s.r. bij deze nieuwe adviseur onder te brengen in de portefeuille van die adviseur . 

Heb je in de tussentijd vragen over jouw hypotheek, verzekering of vermogensrekening? Neem dan contact op via (030) 278 1650 bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 16.00 uur.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }