Let op: onze privacyverklaring is aangepast. Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring
Fraudebestrijding
Ook uitvaartverzekeraars hebben te maken met misleiding: bij de aanvraag voor een uitvaartverzekering worden zij bijvoorbeeld onjuist of onvolledig geïnformeerd; klanten geven niet de juiste oorzaak van overlijden op of een overlijden wordt verzonnen.
Niet ontdekte misleiding heeft natuurlijk invloed op de prijs van een verzekering. U, als eerlijke klant betaalt te veel voor uw polis omdat oneerlijke klanten uitkeringen krijgen waar ze geen recht op hebben. Dit wil Ardanta niet en dus doen wij er veel aan om fraude te voorkomen.
Bijvoorbeeld door bij een aanvraag voor een uitvaartverzekering goed te weten met wie we zaken doen. En door duidelijke vragen te stellen bij of na een overlijdensmelding. Als er twijfel is over de vraag of een claim of aanvraag terecht is, kan Ardanta een onderzoek doen en gebruik maken van relevante informatie uit (interne) databanken. Deze databanken vallen onder de privacywetgeving en zijn aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Voor het gebruik van de gegevens uit deze databanken gelden strikte regels.
U vertrouwt Ardanta. Als er iets gebeurt, moet u erop kunnen rekenen dat uw nabestaanden of de begunstigde de uitkering krijgt waarop hij recht heeft. Zo moet Ardanta er ook op kunnen vertrouwen dat wat de klant of nabestaanden vertellen, waar is. Als er fraude wordt vastgesteld, zal Ardanta het verzoek om uitkering afwijzen. Ardanta zal de fraude melden aan de genoemde databanken. Zo wordt voorkomen dat iemand die fraude heeft gepleegd zich zomaar ergens anders weer kan verzekeren. En zo wordt voorkomen dat klanten van andere verzekeraars gaan meebetalen aan fraude!
Welke maatregelen treft Ardanta bij fraude?
Als er sprake is van fraude, dan kunnen wij een aantal maatregelen nemen, zoals:
Wij vinden dat fraude niet mag lonen. Daarom zijn wij alert op fraude en treden wij streng op tegen fraudeurs! In het belang van eerlijke klanten.