Ga naar de hoofdinhoud
Home Social media na overlijden
Vrouw met telefoon op social media account

Worden mijn sociale media opgezegd als ik kom te overlijden?

Facebook, Instagram, X, LinkedIn, TikTok, Pinterest… er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten sociale media. Grote kans dat je een account hebt bij één of meerdere kanalen. Maar wat gebeurt daar eigenlijk mee wanneer je overlijdt?

Account behouden, verwijderen of herdenkingsstatus

Het komt helaas nog veel voor dat niet alle Facebookvrienden weten dat iemand is overleden en sturen de overleden persoon een verjaardagswens. Dat kan pijnlijk zijn voor de nabestaanden en ongemakkelijk voor de persoon die het bericht plaatst.

Aan de andere kant kan het voor nabestaanden ook erg fijn zijn om een account aan te houden. Om bijvoorbeeld foto’s te bekijken en fijne herinneringen op te halen. Wat is dan handig? En hoe kun je voorkomen dat je nabestaanden een keuze voor je moeten maken als u zelf bent overleden? Leg ook deze wensen vast, in ons gratis Wensenboek bijvoorbeeld.

Het verwijderen van een account op social media is voor nabestaanden best lastig. Logisch ook. Er moet voorkomen worden dat er te makkelijk een profiel van een willekeurig iemand kan worden verwijderd. Wil je als nabestaande een account van een overledene laten verwijderen, dan moet je veel informatie en documenten aanleveren. Denk aan een geboorteakte, een overlijdensakte, een verklaring hoe je de persoon kent en eventueel bewijs van deze relatie.

Leg je wens vooraf vast

Voor nabestaanden kan het veel rompslomp met zich meebrengen. Iets waar zij niet op zitten te wachten, is een lastige discussie met Facebook. Om dat te voorkomen raden wij altijd aan om vooraf zelf vast te leggen of te bespreken wat je wilt. Voor Facebook is er tegenwoordig een mogelijkheid om zelf te bepalen wat je wilt dat er met je pagina gebeurt bij overlijden of wie het mag beheren. Wil je dat je nabestaanden dit zelf mogen beslissen, dan is dat uiteraard ook mogelijk.

Herdenkingsstatus

Facebook en Instagram hebben de mogelijkheid om, na overlijden, een herdenkingsstatus in te voeren. Dat is een soort in memoriam-versie van je eigen profiel. Op Facebook wordt aangegeven dat iemand overleden is, op Instagram is dat onzichtbaar. Mensen kunnen zich niet meer aanmelden op het account, het profiel is alleen nog zichtbaar via de zoekfunctie.

LinkedIn, Twitter, Google en Pinterest kennen geen herdenkingsstatus, het profiel moet worden verwijderd. Dit kunnen de nabestaanden doen door verschillende formulieren in te vullen, waarbij altijd een overlijdensakte nodig is, als bewijs van overlijden.

Hieronder de links naar de sociale media om melding te maken van een overlijden.

De belangrijkste tip is dus: leg je wensen vast. Praat erover met familie en vrienden. Niet alleen over je sociale media profielen, maar ook over je wensen wat betreft bloemen, vervoer, koffietafel, enzovoorts. 

We helpen je graag

Wil je inzicht in de hoogte van de kosten van een uitvaart, dan kun je eenvoudig je uitvaartkosten berekenen. Heb je behoefte aan advies over een uitvaartverzekering? Neem dan contact op met je onafhankelijk adviseur of plan online een afspraak met ons in. 


Meer verhalen over Uitvaart

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }