Het coronavirus en uitvaart(verzekeringen), hoe zit dat eigenlijk?

Linda R 01 IG

Het zijn roerige tijden voor ons allemaal door het coronavirus. Wij merken bij Ardanta dat er veel vragen zijn, en dat is logisch. Graag nemen we u in dit artikel mee in de meest gestelde vragen en daar geven wij graag antwoord op.

Ook de medewerkers van Ardanta doen er alles aan om het coronavirus niet verder te verspreiden. Wij houden ons aan de richtlijnen van het RIVM en werken vrijwel allemaal vanuit huis. Hierdoor kunt u ons door extra druk op het netwerk, telefonisch niet altijd goed bereiken. Gelukkig zijn er meer kanalen om met ons in contact te komen. Ook deze bespreken we.


Stel dat er iemand overlijdt aan het coronavirus. Hoe zit dat dan met de uitvaartverzekering?
Als u komt te overlijden ten gevolge van het coronavirus dan keren wij uw verzekering gewoon uit. Zelfs als u zich in een gebied bevindt waar een negatief reisadvies geldt, dan keren wij alsnog uit. Uitsluitingen in de polis zijn dus, in het geval van overlijden ten gevolge van het coronavirus, niet van toepassing.

Mijn dierbare is overleden. Hoe wordt in deze tijd de uitvaart georganiseerd?
Allereerst gecondoleerd met het verlies. De uitvaartverzorger die u of wij inschakelen, helpt u hierbij. Zij houden zich aan de regels die zijn vastgesteld door de Rijksoverheid. Deze regels worden continu aangepast en aangescherpt. Om die reden adviseren wij u dan ook om de website van de Rijksoverheid in de gaten te houden of contact op te nemen met uw uitvaartverzorger. Zij weten bijvoorbeeld wat de huidige regels en adviezen zijn en wat u eventueel over het coronavirus in de advertentie of rouwkaart kunt toevoegen.

Mijn dierbare is niet in onze buurt overleden en nu moet het lichaam van verder weg worden overgebracht. Wordt dit door Ardanta vergoed?
Allereerst gecondoleerd met het verlies. We kunnen ons voorstellen dat deze coronacrisis extra zorgen met zich meebrengt. Als u zich zorgen maakt over het overbrengen van een overleden dierbare, dan kunnen wij deze zorg op financieel gebied wegnemen. Heeft u een pakket met diensten en leveringen, een zogenaamde naturaverzekering? Dan vergoeden wij deze kosten tijdens de coronacrisis altijd. Ook al is dit bijvoorbeeld vanuit een buitenlands ziekenhuis.


Ik heb een vraag over mijn uitvaartverzekering en ik wil dit graag persoonlijk doornemen op kantoor. Kan dat?
Op dit moment werken de meeste medewerkers vanuit huis. U kunt dus het beste telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen. Dan weet u zeker dat we u verder kunnen helpen. Als u advies wilt over uw uitvaartverzekering, dan is het ook mogelijk om een afspraak via de webcam te maken. Dan kunt u op het scherm meekijken wat er gebeurt en kunt u onze adviseur zien.

Als u een onafhankelijk adviseur heeft, neemt u dan telefonisch contact op met uw adviseur. De adviseur informeert u hoe zij u verder kunnen helpen.

Wij zijn bereikbaar op (053) 488 11 22.

Ik heb een uitvaart. Kan ik wel naar deze uitvaart gaan?
De regels en adviezen over een uitvaart volgen elkaar snel op. Wij kunnen ons voorstellen dat het een lastige situatie is en dat u graag de nabestaanden wilt steunen. In deze tijd geldt; veiligheid en gezondheid boven alles. Ons advies is dan ook op de website van de Rijksoverheid aan te houden.

  • Er geldt een maximum van 100 personen bij een uitvaart. De voorwaarde is dat gasten in een ruimte anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden, als ze niet uit één huishouden komen. 
  • Catering is mogelijk als gasten ook in deze ruimte anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden.

De andere hygiënemaatregelen, zoals anderhalve meter afstand houden, blijven hetzelfde.


Ik wil mij laten vaccineren. Ben ik dan nog wel bij Ardanta verzekerd?
U blijft verzekerd bij Ardanta. Uw verzekering is niet afhankelijk van uw keuze of u zich wel of niet laat vaccineren.


Hoe ben ik eigenlijk verzekerd?
U bent waarschijnlijk niet dagelijks bezig met uw uitvaart, de kosten en de eventuele gevolgen voor uw nabestaanden. En dat snappen wij. Toch is dit 1 van de meest gestelde vragen.
In Mijn Ardanta kunt u zien hoe u bent verzekerd. Heeft u nog geen account? Deze is makkelijk aan te vragen.

Als u een onafhankelijk adviseur heeft, neemt u dan telefonisch contact op met uw adviseur. De adviseur informeert u hoe zij u verder kunnen helpen.

Wilt u weten of het verzekerd bedrag nog klopt met uw huidige wensen? Met de online tool kunt u uw uitvaartwensen in kaart brengen en krijgt u binnen 3 minuten een gemiddeld uitvaartbedrag als uitkomst.

Via welke kanalen is Ardanta bereikbaar?

  • Telefonisch
    Wij zijn telefonisch van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur te bereiken op telefoonnummer (053) 488 11 22
    Door de extra belasting op ons netwerk kan het zijn dat de wachttijden oplopen. Wilt u teruggebeld worden? Vul dan deze aanvraag in. 

  • Contactformulier
    U kunt uw vraag ook stellen via ons contactformulier.

  • Facebook
    Via onze Facebookpagina kunt u met ons chatten.

  • Adviseur
    Heeft u een onafhankelijk adviseur? Neemt u dan telefonisch contact op met uw adviseur. Uw adviseur informeert u dan hoe zij u verder kunnen helpen.


Wij wensen u allemaal veel sterkte in deze onzekere tijd. Laten we vooral extra goed op elkaar passen.